Etiketter

fredag 4 december 2009

jag testar allt!

Dagens undersökning:
kan man göra chips i micron utan att tillsätta ett dugg fett eller spex?

metod: Jag valde att (hejbox!) försöka mig på klassiska potatischips, rödbetschips och dito av morötter. Skala bort skal, skala fram tunna skivor. Salta och lägga dem på en tallrik i micron. Köra på full rulle ca 30 s, när det börjar ånga öppna, vädra, vänd och fortsätt så till de blir krispiga och fina. tag ut och knapra.

reflektion: Jag har nu insett varför det är potatischips chipsföretagen har valt att koncentrera sig på. Rödbetorna blev iofs väldigt fina men smakade väldigt.. mycket (kan också bero på att jag var lite väl entusiastisk med saltet) och morötterna blev inte heller så spännande. men potatisen alltså. Gott! men mycket pyssel för väldigt litet. Gnag med andakt.

Jag funderade ett tag på om det funkar med jordgubbar?
Kanske imorgon..

Inga kommentarer: